Sostenibilitat?

Ja fa gairebé dos anys que vaig fer un treball de recerca sobre un projecte d’habitatge sostenible. Em refereixo al famós treball de recerca que es realitza mentre estudies batxillerat i que porta mal de caps a tots els estudiants.

A mi des de sempre m’ha interessat molt aquest tema de la sostenibilitat, l’aprofitament de recursos nets, canvi climàtic, etc. És per això que vaig voler aprofitar l’ocasió per fer un projecte d’un habitatge sostenible. He de dir que, si ara me’l tornés a mirar, trobaria hi trobaria milers d’errors. Errors sobre el plantejament del problema, errors sobre la precarietat d’informació, errors sobre la poca professionalitat a l’hora de tractar el tema.

Però al que anava. El fet és que, quan vaig acabar el meu projecte, vaig saber que l’Ajuntament i un grup d’arquitectes estava estimant la possibilitat de fer un projecte molt semblant al que jo havia redactat, just a la mateixa situació de Figueres on jo havia localitzat la meva urbanització de cases sostenibles “fictícies”.

Aquesta coincidència va fer que el meu projecte arribés al despatx del regidor de Medi Ambient de la ciutat i que “s’especulés” la integració del meu projecte amb el que ja estaven elaborant uns arquitectes professionals.

Doncs bé, el cas és que avui, gairebé dos anys més tard, aquells arquitectes han presentat a Figueres la seva proposta per fer un eco-barri a aquella zona on jo havia situat el meu projecte. He anat a la presentació il·lusionada, tenia ganes de veure com seria aquest projecte i les semblances i les diferències amb el que vaig fer fa dos anys. Els arquitectes, però, ens han intentat vendre el projecte d’una manera que m’ha fet sentir incòmode. És així com he sortit de la sala molt més escèptica de quan hi havia entrat.

Es tracta d’un projecte que engloba tota la zona que podeu veure a la imatge de sota. En el seu interior, hi podem trobar actualment una zona indrustrial, la depuradora i una zona residencial. El plantejament dels temes sostenibles del projecte em semblen excel·lents: la situació al sud dels habitatges, una organització de gestió de tots els recursos sostenibles, les zones verdes, el fet de que no hi puguin accedir cotxes (menys càrrega i descàrrega), etc.

Però sense voler anar més lluny. Allà on volia anar a parar és que, el fet que tota aquesta zona residencial que ara hi ha hagués d’anar a terra per construir aquest eco-barri, no la trobo gens sostenible. Trobaria sostenible aprofitar per construir-lo en un terreny que ha d’anar al terra igualment (com el cas de la depuradora d’aigües residuals) i no anar més enllà, i destrossar cases de famílies que ni es plantejen marxar d’allà on viuen, famílies que l’Ajuntament els pagaria ves a saber quants diners perquè fotessin el camp d’allà i s’anessin a viure a uns pisos de nova construcció no-sostenibles que, al cap d’un temps els tirarien al terra per construir un altre barri sostenible, creant un bucle de nous terrenys mal-aprofitats de la ciutat.

Em podria passar bastanta estona escrivint sobre coses que m’han semblat incorrectes d’aquest projecte, però crec que no sóc la persona indicada per fer-ne ressó. No sóc ni arquitecta, ni biòloga, ni de l’Ajuntament. Només sóc una simple ciutadana que, tot i no tenir mai massa clar si és correcte parlar d’aquests temes, vol exposar el seu escepticisme davant algunes coses que troba intolerables.

Anuncis

Deixa un comentari

